Jaka jest różnica między stroną responsywną a mobilną?

Jaka jest różnica między stroną responsywną a mobilną?

Choć wiele osób stosuje zamiennie takie terminy jak „strona mobilna” i „strona responsywną”, to nie jest to właściwym postępowaniem. Ponieważ są i tacy, co łączą te strony z przenośnymi urządzeniami, które są właśnie wykorzystywane do ich przeglądania, to w praktyce można zauważyć wiele różnic między nimi.

Strony responsywne i mobilne — co warto o nich wiedzieć?

Strony responsywne (RWD) to strony zaprojektowane w taki sposób, aby automatycznie dostosowywały się do urządzeń, na których są wyświetlane, co dotyczy również ich różnych rozdzielczości. Tak więc ta sama strona będzie działać zarówno na urządzeniach stacjonarnych, jak i mobilnych.

Natomiast strony mobilne dedykowane są jedynie urządzeniom przenośnym, tj. tablety czy smartfony. Są one specjalnie zaprojektowane — w przeciwieństwie do desktopowej wersji. Można śmiało stwierdzić, że są jej skromniejszym wydaniem — pod względem grafiki i treści, która ogranicza się jedynie do najważniejszych informacji. Z tego względu osoby pragnące stworzyć profesjonalny wizerunek firmy szukają pomocy w Internecie. Można to zauważyć po częstotliwości wyszukiwania w Google takich fraz, jak choćby „strony internetowe Łódź — strona mobilna”.

Warto wiedzieć, że jeśli strona mobilna jest właściwie skonfigurowana, nie powinno być kłopotów z jej obsługą na urządzeniu przenośnym

Strona responsywna a mobilną — jakie są ich zalety?

Wybór rodzaju strony zależy od kilku czynników, takich jak: czy jest to budowa nowego serwisu, a może stworzenie mobilnej wersji już istniejącej, od grupy docelowej i budżetu. Gdy serwis jest tworzony od zera, najlepszym rozwiązaniem wydaje się być wersja RWD. Jednak w przypadku stron z pokaźnymi archiwami pojawia się konieczność całkowitego ich przebudowania i zaangażowania ogromnych środków w tym celu. W takim przypadku lepiej postawić na niezależną wersję mobilną.

Strona mobilna jest szybsza w ładowaniu i lżejsza, posiada prostszą nawigację dostosowaną specjalnie do urządzeń mobilnych, jest tańsza w wykonaniu w związku z gotowymi szablonami oraz dostarcza najważniejszych informacji.

Natomiast strona responsywna również dostosowuje się do urządzeń mobilnych, posiada jeden system do zarządzania treścią, cechuje się lepszym SEO oraz nie potrzebuje dodatkowego adresu, co oznacza, że jeden URL umożliwia prowadzenie np. działań marketingowych jedynie dla jednej domeny