Witamina D i jej dobroczynny wpływ na organizm

Witamina D i jej dobroczynny wpływ na organizm

Witaminie D zawdzięczamy przede wszystkim ochronę przed osteoporozą. Właśnie dlatego witamina d dla dorosłych jest tak cenna. Jej niedobory sieją spustoszenie w naszym organizmie. Przede wszystkim dlatego należy pamiętać o suplementacji. Konieczne jest jednak zachowanie umiaru, tak by jej nie przedawkować.

 

Rola witaminy D

Do podstawowych funkcji witaminy D należy regulacja gospodarki wapniowo-fosforowej. W praktyce oznacza to, że pierwiastki te są bardziej wchłaniane przez organizm, oraz wyrównane są ich ilości. Witamina ta uczestniczy również w procesie mineralizacji kości. Witamina d dla dorosłych ma bardzo duże znaczenie. Chroni bowiem przed zwapnieniem kości, nie dopuszczając do pojawienia się osteopenii i rozwoju osteoporozy. Wszystko to dzięki całkowitemu wykorzystaniu wapnia dostarczanego wraz z pożywieniem. Jakie jeszcze ma znaczenie witamina d dla dorosłych? Oprócz poprawy wchłaniania wyżej wymienionych pierwiastków, zapobiega również nadmiernemu ich wydalaniu z organizmu. Odpowiednia obecność tej witaminy w organizmie, korzystnie wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego oraz skurcze mięśni, w tym mięśnia sercowego. Wykazano również dobroczynny wpływ witaminy D na stany zapalne skóry.

 

Zapotrzebowanie na witaminę D

A jak wygląda dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę? Witamina d dla dorosłych, potrzebna jest w zupełnie innych ilościach niż ta dla dzieci. Biorąc pod uwagę ilości, jakie dostarczamy tej witaminy do organizmu wraz z pożywieniem oraz ilość jaką jesteśmy w stanie samodzielnie wytworzyć, ustalono pewne normy. Dorosły powinien przyjmować jej dziennie 4000IU, dzieci 600IU a niemowlęta 800IU. Jednak nie tylko wiek ma wpływ na zapotrzebowanie na tę witaminę. Ważna jest również strefa klimatyczna, w której żyjemy. Witaminę D w naszym organizmie syntezują promienie słoneczne. Wystawiając się na promieniowanie słoneczne, zwiększamy produkcję tej witaminy w naszym organizmie. Nie należy dopuszczać do stałych niedoborów tej witaminy. Z czym wiążą się braki witaminy D? Pierwsze objawy niedoboru witaminy D to obniżenie siły mięśni, skurcze mięśni oraz spowolniony metabolizm.

 

To, czego nie dostrzeżemy gołym okiem to zmniejszenie wytwarzania się włókien kolagenowych i spadek aktywności komórek budujących tkankę kostną. Wraz z pożywieniem ciężko jest dostarczyć do organizmu odpowiednie ilości tej witaminy. Właśnie dlatego należy zdecydować się na suplementację. Warto być jednak rozważnym i nie doprowadzić do sytuacji, w której doszłoby do jej przedawkowania. Przedawkowanie tej witaminy jest równie niebezpieczne dla naszego zdrowia, jak jej braki.